Min vrede mot IKEA
Jag kan inte beskriva vilken irritation jag känner inför företaget IKEA just nu. Jag hade velat skriva hat, men det kändes som att överdriva lite. Även om jag inte alls har varit lycklig på dom alls de sista dagarna.
I lördags var vi ju personligen ner till Sundsvall för ett litet besök som slutade på en nota på just under 8000 kronor. Och det är ju inte deras fel. När vi kom hem skruvade vi ihop sängstommen vi köpt, och skulle lägga i madrassen, som var för liten.
Vi var ju inställda förra gången vi handlade att vi skulle köpa den största direkt. Vilket jag också trodde att vi gjort, men vi måste ju ha tänkt om, antingen om förra sovrummet var för litet eller för att vi ville ha en sammanhängande säng. Hur som helst så gjorde vi ju inte det, även om sängen känns stor nog för att vara en 180's. Men det var den ju inte, den var ju "bara" 160.
Så, lördag kväll när vi upptäckt vårt lilla missöde så satte jag mig vid datorn och beställde två 90's resårmadrasser av samma märke som vi har nu. Senare kom vi på att en bäddmadrass kanske varit smart också. Men, det går ju inte lägga till sådär på internet, men man har 24 timmar på sig att ändra på sin order.
Så mitt på dagen på söndagen, gott och väl inom 24 timmar, ringde jag till IKEA's kundtjänst för att komplettera med en bäddmadrass. En 180cm's, så den täcker hela sängen. Jaja, jo, sa tjejen jag pratade med. Då kommer en orderbekräftelse till mailen du har uppgett.
Och jag tänkte att den väl inte kommer på söndagar. Men den kom inte på måndag heller. Och inte tisdag. Eller onsdag. Så i morse så chattade jag med IKEA för att få lite svar. Kanske hade dom skickat den med posten. Men den ska ju komma direkt efter samtalet är slut. Efter typ 15 minuters chattande så kollar hon upp ifall det finns nån ändrig i min beställning. Det gör det inte. Så hon ber mig ringa kundtjänst, för att det går ju fortfarande lägga till i beställningen.
Så jag ringer till kundtjänst, och får beskedet att det har gått för lång tid (dvs mer än 24 timmar) och att det inte går att lägga till för att man redan börjat hantera ordern. Så jag har två alternativ, antingen annullera beställningen på resårmadrasserna och lägga en ny med allt, eller lägga en separat order på bäddmadrassen. Men då kostar ju frakten två gånger, så det blir 500 spänn dyrare.
Och för att kunna lägga en större beställning måste jag ringa till IKEAbanken för att få min kredit upphöjd så att jag får handla det på faktura också. Så jag har med andra ord suttit mest i telefon. När jag ringde till banken så hamnade jag i kö. Som nummer fem dog telefonen, och när jag ringer upp igen så är jag nummer sju. Och kömusiken dom hade var ju bara jättekass.
Men jag kom mig fram iallafall, fick krediten höjd och ringde sedan till IKEA's kundtjänst, IGEN, och la en ny beställning och frågade om den andra var annullerad.
Nja, nä men det står att den ska bli det.
Vadå ska bli det? Vad menar du med det? HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA ATT AVBOKA TVÅ JÄVLA MADRASSER?! Så nu sitter jag och väntar på att jag ska få en bekräftelse på att min första order är annullerad. Så mitt krig med IKEA är ännu inte över.
Så bara för att nån sjabblade till det i söndags och inte la till det jag ville i min egen beställning så måste jag nu vänta i ytterligare en vecka för att få en komplett säng. För att någon inte gjorde sitt jobb, så att jag istället fick sitta i flera timmar för att reda ut den här röran.
Det är ju riktigt jäkla utmattande.
I lördags var vi ju personligen ner till Sundsvall för ett litet besök som slutade på en nota på just under 8000 kronor. Och det är ju inte deras fel. När vi kom hem skruvade vi ihop sängstommen vi köpt, och skulle lägga i madrassen, som var för liten.
Vi var ju inställda förra gången vi handlade att vi skulle köpa den största direkt. Vilket jag också trodde att vi gjort, men vi måste ju ha tänkt om, antingen om förra sovrummet var för litet eller för att vi ville ha en sammanhängande säng. Hur som helst så gjorde vi ju inte det, även om sängen känns stor nog för att vara en 180's. Men det var den ju inte, den var ju "bara" 160.
Så, lördag kväll när vi upptäckt vårt lilla missöde så satte jag mig vid datorn och beställde två 90's resårmadrasser av samma märke som vi har nu. Senare kom vi på att en bäddmadrass kanske varit smart också. Men, det går ju inte lägga till sådär på internet, men man har 24 timmar på sig att ändra på sin order.
Så mitt på dagen på söndagen, gott och väl inom 24 timmar, ringde jag till IKEA's kundtjänst för att komplettera med en bäddmadrass. En 180cm's, så den täcker hela sängen. Jaja, jo, sa tjejen jag pratade med. Då kommer en orderbekräftelse till mailen du har uppgett.
Och jag tänkte att den väl inte kommer på söndagar. Men den kom inte på måndag heller. Och inte tisdag. Eller onsdag. Så i morse så chattade jag med IKEA för att få lite svar. Kanske hade dom skickat den med posten. Men den ska ju komma direkt efter samtalet är slut. Efter typ 15 minuters chattande så kollar hon upp ifall det finns nån ändrig i min beställning. Det gör det inte. Så hon ber mig ringa kundtjänst, för att det går ju fortfarande lägga till i beställningen.
Så jag ringer till kundtjänst, och får beskedet att det har gått för lång tid (dvs mer än 24 timmar) och att det inte går att lägga till för att man redan börjat hantera ordern. Så jag har två alternativ, antingen annullera beställningen på resårmadrasserna och lägga en ny med allt, eller lägga en separat order på bäddmadrassen. Men då kostar ju frakten två gånger, så det blir 500 spänn dyrare.
Och för att kunna lägga en större beställning måste jag ringa till IKEAbanken för att få min kredit upphöjd så att jag får handla det på faktura också. Så jag har med andra ord suttit mest i telefon. När jag ringde till banken så hamnade jag i kö. Som nummer fem dog telefonen, och när jag ringer upp igen så är jag nummer sju. Och kömusiken dom hade var ju bara jättekass.
Men jag kom mig fram iallafall, fick krediten höjd och ringde sedan till IKEA's kundtjänst, IGEN, och la en ny beställning och frågade om den andra var annullerad.
Nja, nä men det står att den ska bli det.
Vadå ska bli det? Vad menar du med det? HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA ATT AVBOKA TVÅ JÄVLA MADRASSER?! Så nu sitter jag och väntar på att jag ska få en bekräftelse på att min första order är annullerad. Så mitt krig med IKEA är ännu inte över.
Så bara för att nån sjabblade till det i söndags och inte la till det jag ville i min egen beställning så måste jag nu vänta i ytterligare en vecka för att få en komplett säng. För att någon inte gjorde sitt jobb, så att jag istället fick sitta i flera timmar för att reda ut den här röran.
Det är ju riktigt jäkla utmattande.
Kommentarer
Trackback