Ingen vettig människa kan ju ha allt detta hemma?

Håller på att koka plommonmarmelad utifrån Vår Stora Kokbok. Det luktar gott iallafall. Har fortfarande en stor mängd plommon kvar, så tänkte göra chutney. Men utan att behöva gå till das ICAbutik. Så efter att ha läst 1000 olika recept så tänkte jag prova två varianter. Visst det tar kanske lite mer tid, men den ena kankse är godare än den andra. Det vet man ju aldrig. Eller, det blir ju egentligen två egna varianter, inspirerat av två recept.
För efter att ha läst 1000 olika recept, och läst om hur folk bara höftat hit och dit så tänker jag att varför skulle inte jag kunna göra det? I värsta fall får jag slänga skiten, eller ge bort den till nån jag inte tycker om.

Den första jag tänkte prova är Leilas. Men jag har inte apelsin, så jag tänkte att jag kanske blandar i nån annan slags citrus. Typ citron. Och skippar stjänranisen. (Vem har sånt hemma anyway?)
Den andra varianten är väl lite mer klassisk chutney? Med lök och vitlök och såna grejer. Vin och... ja. Sånt skit som ingen normal människa har hemma.

Förresten så ska man göra ett pektintest snart. Det står att man ska använda brännvin. Vem har sånt hemma? Jag har Bacardi razz. Det måste väl funka lika bra? ^ ^

Cayennepepparn har jag lärt mig att man kan ersätta med chili iallafall. Så det tänker jag göra. Nu ska jag kolla till min marmelad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0